Говорим си за глобално затопляне от доста години насам, но с всяка изминала година вредните емисии газ се увеличават, а всяко едно домакинство понякога разполага не с един, а с два или дори 3 автомобила, които все така произвеждат този мръсен газ в природата.
Макар и появили се преди повече от 150 години, електромобилите са били хит в края на 19-ти и началото на 20-ти век преди развитието на автомобилите с вътрешно горене, които, в последствие, изпълват пазара и, малко по малко, го превземат заради ниските цени. Само преди десетина години обаче отново се заговори за тези електрически автомобили. Техният двигател е задвижван изцяло с електричество и по този начин спестяват вредните изпарения, които другите автомобили оставят в природата.
Електромобилите на Mitsubishi
Първият масово произвеждан електромобил в света е Мицубиши i-MiEV, който е произвеждан от японската компания Мицубиши, и е в продажба от 2009 година насам. Базиран е на произвеждания от 2006 година миниавтомобил с бензинов двигател „Мицубиши i“. Интересен факт е, че този електромобил може да се намери в Европа под търговските марки „Пежо iOn“ и „Ситроен C-Зеро“.
Предложение от Nissan
Един от най-продаваните модели обаче е Nissan Leaf. Той е представен за първи път през 2010 година и веднага заема водеща роля в пазара за този тип автомобили. Печелейки титлата „Световен автомобил на годината“ през 2011 година пък го прави първият електромобил, печелил тази награда.
Tesla – кралят на електромобилите
Човекът, който обаче се бори най-много за навлизането и употребата на електрически автомобили в целия свят, е именно Илън Мъск. Създавайки компанията си Tesla Motors през 2003 година, геният Мъск наема най-добрите инженери и работи заедно с тях по създаването на този вид автомобили. Първият модел, излязъл от компанията на Мъск, е Tesla Roadster. Неговите показатели за ускорение и ефективност надвишават съществено както показателите на други марки електрически автомобили, така и тези на колите, работещи с двигател с вътрешно горене.
Моделът Роудстър може да измине почти 400 км. с едно зареждане на литиево-йонните си акумулатори и да се ускори от 0 до 97 km/h за 3,7 или 3,9 s. Други модели на компанията, които са в продажба и към този момент, са Tesla Model S и Tesla Model X.
Плюсове и минуси?
Зареждането на този тип автомобили става за по-дълго време, отколкото обикновените коли с двигатели с вътрешно горене. За новите модели обаче се търсят различни начини, които да намалят времето за зареждане и да се уеднакви стандартът в конекторите. Стандартите за зареждане са различни в Европа, Америка и Япония.
Въпреки че електрическите коли се считат за най-добрата алтернатива на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, широкото им разпространение би довело до увеличена консумация на електрическа енергия, което, в случаите, когато тя се произвежда в електрически централи, използващи изкопаеми горива, не би довело до съществено намаляване на емисиите на въглероден диоксид, предизвикващ парниковия ефект.