Макар и в същността си устройството на автомобила да не е елементарно, все пак всеки шофьор е длъжен да е запознат с някои от основните функции и ролята на най-ключовите елементи от него. Спирачните системи на превозното средство са от изключителна важност за оптималното и правилно движение. Ето защо днес спираме вниманието си именно на тази тема – кои са най-важните неща, с които следва да сме наясно? Каква е ролята на елемент, наречен жило за ръчна спирачка и какви са симптомите, индикиращи за неговата повреда? Нека разберем.
Жило за ръчна спирачка – свръзката между лоста и накладките
Педалът на спирачките е елементът, който ни позволява да управляваме първичната и основна спирачна система, когато шофираме, но има и още една, вторична такава. Нейна е ролята да блокира задните колела, когато превозното средство е в паркирано състояние и, по този начин, го застопорява на едно място, дори и да е спряно на наклонен участък. Сами разбираме колко е важна тази функция – поддаването на задните колела и тръгването надолу в такива случаи би могло да доведе до множество инциденти и щети.
Ролята на всяко жило за ръчна спирачка е да осъществява свръзката между лоста на ръчната спирачка и дисковите накладки към задните колелета на превозното средство. Повреда, скъсване или разтягане на жилото води до невъзможност лоста да се вдига и освобождава. Ето защо е важно да следим за неговото състояние – професионалист монтьор с лекота би установил дали по жилото има проблеми и дали то следва да бъде ремонтирано или сменено. Обвивката му, най-често то гума или шлаух, също трябва да подлежи на проверка – наличието на отвори или спуквания по нея предполагат навлизането на вода при жилото. При особено студено време това би създало съществени промени – водата би могла да замръзне и отново да блокира ролята на това жило за ръчна спирачка.
Какво представлява това жило за ръчна спирачка?
Жилата в превозните средства по своята същност представляват метални оплетки, предпазени от гумени уплътнения. Тяхната роля е да осъществяват свръзката между компоненти в колата, управлявани от шофьора, и други такива, до които той няма пряк достъп, но регулират съществени механични процеси. Всяко жило за ръчна спирачка не прави изключение – свързва именно лоста на ръчната спирачка с дисковите накладки. Предвид спецификата на разположението му и съществената роля, която изпълнява, ние горещо препоръчваме да се въздържате от ремонти, осъществявани от самите вас. Неправилното монтиране на жило за ръчна спирачка би могло да нанесе много по-сериозни щети на частите, свързани с него. Ето защо е важно да оставите тази дейност на професионалистите, които знаят как най-точно и бързо да отстранят всеки проблем, възникнал по колата ви
Като обобщение бихме могли да кажем, че жило за ръчна спирачка срещаме при автомобилите, бусовете, автобусите, микробусите, камионите, както и при редица селскостопански машини – трактори, комбайни, косачки, мултикултиватори. Среща се и при пътностроителната техника в лицето на багери, автовози, валяци, автовишки. Широкото му приложение и важната функция, която изпълнява, го категоризира към едни от съществените части при превозните средства. Следете зорко са изрядното му състояние, за да минимизирате шанса повреда да ви изненада неприятно в неподходящ момент.